Zamknij

Panewka - istotny element silnika

11:52, 25.03.2021 | materiały patnera

Panewki są stosowane we wszystkich typach silników spalinowych – a konkretnie w łożyskach głównych wału karbowego. Gdy panewka się zużyje (najczęstszą awarią jest obrócenie się jej), cały silnik nadaje się do wymiany. Dlatego w temacie panewek należy być czujnym i zareagować przed ich awarią.

  1. Jakie są rodzaje panewek?
  2. Panewka – co jej nie służy?
  3. Obrócenie panewki – najgroźniejsza awaria.

Panewki różnego rodzaju są stosowane we wszystkich typach silników spalinowych i śmiało można rzec, że są ich najbardziej newralgiczną częścią – gdyż ich uszkodzenie często kończy żywot silnika. Gdzie dokładnie są położone panewki? Otóż w silniku wał korbowy przekłada wzdłużne ruchy tłoka na obroty, które potem za pośrednictwem innych układów trafiają na koła. Korbowody to łączniki między wałem korbowym a tłokami. I tutaj właśnie dochodzimy do panewek. Gdyż panewka to obejma na styku korbowodów i wału. Usterki panewek są dość częste, jednak łatwo im zapobiec, bo najczęściej dochodzi do nich w wyniku zaniedbań kierowcy. 

Jakie są rodzaje panewek?

Po krótkim przedstawieniu panewek należy jeszcze dodać, że panewka panewce nierówna, a wśród nich możemy rozróżnić trzy rodzaje:

  • panewki zwykłe – tak zwane dwuskładnikowe; mają stalowe podłoże, na które położona  jest warstwa aluminium; stosowane są w średnio obciążonych silnikach benzynowych oraz w dieslach,
  • panewki wzmocnione trójskładnikowe – są wykonane podobnie jak ich poprzedniczki, ale dodatkowo mają warstwę ślizgową, tego typu panewki są montowane w silnikach wysokoobrotowych,
  • panewki lite – ten rodzaj panewek odszedł już do lamusa i współcześnie nie są one już montowane; wykonywano je w całości ze specjalnych stopów.

Panewka to także różne jej typy w zależności od marki samochodu. Warto mieć tę świadomość, gdy przyjdzie nam dokonać zakupu tej części silnika.

Panewka – co jej nie służy?

Panewki między innymi dlatego, że są w ciągłym ruchu – zużywają się, poza tym istnieją czynniki, które im wybitnie nie służą i które mogą przyspieszyć ich awarię. Do takich na pewno należy nieregularna wymiana oleju. Jego za mała ilość albo to, że jest „przepracowany" niewątpliwie mają wpływ na szybsze zużycie się panewek. Tej części silnika na pewno nie pomaga też nadużywanie wysokich obrotów silnika oraz nadmierne obciążanie zimnego silnika. Często nadmierne obciążenie silnika po wykonaniu jego tuningu to również coś, co przyspiesza zużycie się panewek, a tym samym ich awarię. Trzeba jeszcze dodać, że w niektórych markach samochodów panewki ulegają uszkodzeniu częściej niż w innych. I zwłaszcza w nich raz na jakiś czas przyda się kontrolna wizyta u mechanika, który określi zużycie panewek. Jeśli fachowiec uzna, że nadszedł ich czas, zapewne zaproponuje ich wymianę.  I lepiej tej rady posłuchać, gdyż awaria panewek nie wróży niczego dobrego – często jest przyczyną totalnej niezdatności do dalszej pracy całego silnika.

Obrócenie panewki – najgroźniejsza awaria

Do jednej z najgroźniejszych – a zarazem najczęstszych – awarii, należy obrócenie sią panewki. Może się ona zdarzyć w wyniku pojawienie się zbyt dużego luzu oraz zbyt małego smarowania i wzrostu tarcia styku panewki oraz wału. Takie odwrócenie się panewki prowadzi często do wygięcia się wału korbowego. A to sprawia, że silnik jest uszkodzony. Pierwszym objawem tego, że panewki mogą szwankować, jest stukot podczas pracy silnika a także opiłki metalu w oleju – do zauważenia podczas jego wymiany.

Silnik to serce samochodu, dlatego trzeba dbać o każdy nawet najmniejszy jego element, gdyż każda część – choćby tak prosta w budowie i niepozorna jak panewka – ma kolosalne znaczenie. W związku z tym też lepiej (i taniej) zapobiegać niż leczyć.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%